Wankel motoros Ladák
1966-ban FIAT-tal való megállapodás után 1970-ben legördült az első Lada típusú személyautó a futószalagról, ami az 1967-es év autója (FIAT 124) licensze alapján készült el. Miközben az autógyár fejlődött és újabb modelleket mutattak be, a hetvenes években az Orosz mérnökök elkezdtek wankel motorokat fejleszteni.
Az első wankel motorral szerelt autót 1980-ban mutatták be. Az autó típusjele 21018 lett. Az alapmodellhez képest a wankel motorral szerelt verzió nagyon dinamikus volt, 13 másodperc kellett neki hogy elérje a száz kilométeres tempót és 170 km/h volt a végsebessége. A motor egy egytárcsás VAZ 311 kódjelű erőforrás volt, aminek egy, a dugattyús motorokon is található Weber karburátor porlasztotta az üzemanyagot. A benzin-levegő keverék begyújtásához elektromos gyújtást alkalmaztak. A motornak azonban volt egy gyenge pontja, méghozzá hogy a maximális élettartalma 20.000 km volt, és a drága felújítás helyett inkább dugattyús társaikkal helyettesítették.
VAZ 311-es motor, váltóval
Ezután hosszú csend következett a LADA wankel korszakában, de 1988-ban egy orosz autó kiállításon látható volt pár új fejlesztésű wankel erőforrás.
A kéttárcsás erőforrások 1982 óta rally autókban is feltűnt. Az új VAZ 411-es 1308 cm3-es kéttárcsás motor 120 lóerős volt, és a 21019 kódjelű autóba építették be először. Az autó 10 másodperc alatt érte el a százas tempót és 180 km/h-ás sebességre volt képes.
VAZ 411-es motor, váltóval
VAZ 411-es és a VAZ 21011-es motor
(mindkettő 1300cm3,de míg előbbi 120, addig utóbbi csak 69 lóerő)
A 411-es motort a 2105-ös és a 2107-es karosszéria is megkapta, ezt a két autót később a 411-es továbbfejlesztett változatával is szerelték. A továbbfejlesztett motor típusjele VAZ 413-2 lett. A 413-2-es motor már 140 lóerőt teljesített, és maximális élettartalma 125.000 km volt.
Ezek után újabb fejlesztésen esett át és az első kerék hajtású modellcsaládba a Szamarába építették be. Ennek a motornak a VAZ 415-ös nevet adták. Karburátoros verziója 140 míg befecskendezős társa 180 lóerőt teljesített, A befecskendezővel szerelt motornak volt egy 240 lóerős változata is amelynek a szívócső-időzítése volt módosítva.
VAZ 415-ös motor, váltóval
VAZ 415-ös motor egy Lada Szamara 2108-91-esben
Lada típusok és a beépített wankel motorok típuskódjai:
Autó típusa | Beépített motor típusa | Tárcsák száma | Motortérfogat | Legnagyobb teljesítmény | Legnagyobb nyomaték | Gyursulás (0-100 km/h) | Legnagyobb sebesség |
VAZ 1111 | VAZ 1182 | 1 | 386 cm3 | 45 Le (6000 1/perc) | 54 Nm (4000 1/perc) | - | - |
VAZ 21018 | VAZ 311 | 1 | 654 cm3 | 70 Le (6000 1/perc) | 95 Nm (3500-4000 1/perc) | 13 s | 170 km/h |
VAZ 21019 | VAZ 411 | 2 | 1308 cm3 | 120 Le (6000 1/perc) | 160 Nm (3500-4000 1/perc) | 10 s | 180 km/h |
VAZ 21059 | VAZ 411 | 2 | 1308 cm3 | 120 Le (6000 1/perc) | 160 Nm (3500-4000 1/perc) | 10 s | 180 km/h |
VAZ 21059 | VAZ 413-2 | 2 | 1308 cm3 | 140 Le (6000 1/perc) | 186 Nm (3500-4000 1/perc) | 9 s | 185 km/h |
VAZ 21079 | VAZ 411 | 2 | 1308 cm3 | 120 Le (6000 1/perc) | 160 Nm (3500-4000 1/perc) | 10 s | 180 km/h |
VAZ 21079 | VAZ 413-2 | 2 | 1308 cm3 | 140 Le (6000 1/perc) | 186 Nm (3500-4000 1/perc) | 9 s | 185 km/h |
VAZ 2108-91 | VAZ 415 | 2 | 1308 cm3 | 140 Le (6000 1/perc) | 186 Nm (4500 1/perc) | 8 s | 200 km/h |
VAZ 2108-91 i | VAZ 415 i | 2 | 1308 cm3 | 180 Le / 240 Le | - | - | - |
VAZ 2109-91 | VAZ 415 | 2 | 1308 cm3 | 140 Le (6000 1/perc) | 186 Nm (4500 1/perc) | 8 s | 200 km/h |
VAZ 2109-91 i | VAZ 415 i | 2 | 1308 cm3 | 180 Le / 240 Le | - | - | - |
VAZ 21099-91 | VAZ 415 | 2 | 1308 cm3 | 140 Le (6000 1/perc) | 186 Nm (4500 1/perc) | 8 s | 200 km/h |
VAZ 21099-91 i | VAZ 415 i | 2 | 1308 cm3 | 180 Le / 240 Le | - | - | - |
VAZ 2110-91 | VAZ 415 | 2 | 1308 cm3 | 140 Le (6000 1/perc) | 186 Nm (4500 1/perc) | 8 s | 210 km/h |
VAZ 2110-91 i | VAZ 415 i | 2 | 1308 cm3 | 180 Le / 240 Le | - | - | - |
VAZ 2115-91 | VAZ 415 | 2 | 1308 cm3 | 140 Le (6000 1/perc) | 186 Nm (4500 1/perc) | 8 s | 200 km/h |
VAZ 2115-91 i | VAZ 415 i | 2 | 1308 cm3 | 180 Le / 240 Le | - | - | - |